Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.01.2011 15:16 - Расти, расти, мој зелени боре - Бранкица Васић - Василиса
Автор: zelas Категория: Музика   
Прочетен: 7847 Коментари: 17 Гласове:
7

Последна промяна: 03.01.2011 21:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Този път ще прекрачим границите на сегашна България и ще се разходим малко на запад в Сърбия, за да видим дали може да си направим някои изводи от развитието на фолклорната музика там.

За разлика от сравнително добре запазения автентичен фолклор на територията на сегашна България, в Сърбия народната музика е в по-напреднала във времето, тоест по-малко запазена в оригинален си вид. Това беше причината да се опитам да намеря някои примери, които биха ни подсказали как точно е звучала автентичната песен в западните Балкани. Което пък от своя страна би ни подсказало за някои български песни. 

Уви, задачата се оказа доста трудна, дори може би невъзможна.

Днес сръбската народна музика се дели на два вида и едно хоро(?): 

От селските райони (изворна музика)
и  Градска (староградска музика) и характерния дву-тактов танц, наречен Коло, който е кръгов танц с почти никакво движение над талията, придружен от инструментална музика най-често с акордеон, но и с други инструменти като малък кавал нарече фрула (вижте второто видео), и тамбурица (мандолина). 

Имаме четири основни стила:

Новокомпонована музика - нова музика появила се в резултат на урбанизацията на народна музика, което обяснява възприемането на нетипично балкански инструменти, като акордеон и кларинет. Акордеона например и изобретен чак в 1822 година в Берлин от Кристиян Бушман и няма аналог на Балканите.

Трубачи или още Балканска духова музика - тази музиката води традицията си от Първото Сръбско Въстание в началото на 19ти век срещу Отоманската власт. Тромпета е бил използван като военен инструмент и също е имал ролята за забавление по време на престой на войниците. След края на войната войниците връщайки се към селския си начин на живот, тази музиката се оформя като музикален стил, по време на раждания, кръщенета, сватби, църковно фестивали, прибиране на реколтата, и най-вече ... погребения.

Но тромпета също е много нетипичен инструмент за Балканите. Най-известни музиканти от този стил са Горан Брегович и Бобан Маркович.

Кьочек - стил появил се на Балканите през началото на 19 век под влияние на отоманските военните оркестри. Този стил е най-популярен в Южна Сърбия. Този стил съществува и в България, но той се прояви с нова сила отново в последните години, когато нашият фолклор се "отвори".

Турбо-фолк - възникна по време на войната в Югославия и разпадането на Югославия. Турбо-фолк използвува сръбска фолк музика и "новокомпонована музика" като база, и с добавки от рок, поп и електронна музика. По-късно към турбо-фолк са включени още поп елементи, и изпълнителите, които преди това са се били етикетирани като поп-фолк. Вариант на турбо-фолк имаме и в България сега, известен като чалга.

Виждаме, че и четирите стила всъщност представляват неавтентична сръбска музика.

Като се има предвид, че Сърбия се освобождава от Отоманската власт по-рано от България и Югославия се "отваря" към съвременно западно културно влияние също много по-рано, смея да заключа, че тези "затворени" периоди всъщност са допринесли за запазване на автентичността на нашата музика.

Сега обаче, когато светът става все по-отворен и глобален е добре да изучаваме сръбския опит, за да осъзнаем колко е важно да запазим основата на фолклора ни в първичната си форма. Израждането и изопачаването в последните години е вече налице, но все още не е късно тъй като двадесет години все пак не е много дълъг период.

Изводите са ясни (мисля), така че нека да послушаме малко сръбска музика.

Расти, расти, мој зелени боре

Расти, расти, мој зелени боре,
расти, расти, мој зелени боре.

Да се пењем тебе о врхове,
да се пењем тебе о врхове.

Па да гледам доле низ друмове,
па да гледам доле низ друмове.

Покрај друма зелени се трава,
покрај друма зелени се трава.

Ту ми драги на душеку спава,
ту ми драги на душеку спава.
 








Гласувай:
7



1. zelas - Много ще съм ви благодарен, ако ме ...
03.01.2011 15:30
Много ще съм ви благодарен, ако ме насочите към автентични примери за сръбска народна музика - аз се затрудних.
цитирай
2. sande - Те така си заляха музиката с т.н новокопонирана, че зариха в дън земя автентичната
03.01.2011 19:01
Между другото, в интерес на истината, в тази нова музика постигнаха и успехи: Лепа Брена, Мирослав Илич, Весна Змиянац и много, много други. Привлякоха младото поколение.Масово. Но, изоставиха изворния фолклор. В Мръконич Град, Р Сръбска, БиХ, чух много стари песни. Живи са, но и там се вихри новото.
То и в България се случва същото, в последните 20 години.
цитирай
3. sparotok - музика
03.01.2011 19:07
Пламене, много е трудно да се намери истинска сръбска музика. Трябва да се ходи по селата, правил съм го и съм се смайвал в Хърватско и Словения. Песните са невероятни, като мелодия приличат много на нашите, но все пак в българските има нещо особено, някаква буйна сила. Същото важи за хората и ръчениците ни, няма кой да ни се мери.
цитирай
4. zelas - Между другото, в интерес на исти...
03.01.2011 19:45
sande написа:
Между другото, в интерес на истината, в тази нова музика постигнаха и успети: Лепа Брена, Мирослав Илич, Весна Змиянац и много, много други. Привлякоха младото поколение.Масово. Но, изоставиха изворния фолклор. В Мръконич Град, Р Сръбска, БиХ, чух много стари песни. Живи са, но и там се вихри новото.
То и в България се случва същото, в последните 20 години.


Да случва се и в България, но ние имаме задължение да браним чистота на народната музика като Свещения Граал и съм сигурен, , че ще успеем.

Този процес на профанизиране на музиката ни е спонсориран и целенасочен, но времето на тези тъмни сили им минава в световен план така, че когато те си отидат няма да има кой да подклажда огъня.
цитирай
5. zelas - Пламене, много е трудно да се намери ...
03.01.2011 19:50
sparotok написа:
Пламене, много е трудно да се намери истинска сръбска музика. Трябва да се ходи по селата, правил съм го и съм се смайвал в Хърватско и Словения. Песните са невероятни, като мелодия приличат много на нашите, но все пак в българските има нещо особено, някаква буйна сила. Същото важи за хората и ръчениците ни, няма кой да ни се мери.


Ами сигурен съм, че някъде има нещо запазено и затова започнах тази тема и като предупреждение да бдим над нашите песни също.

Павле, ако си спомняш някакви имена за Хърватско и Словения кажи, щото аз мислих и на там да се разходя.

Сега пиша за Беломорска Тракия.
цитирай
6. zelas - Тук пускам един традиционен сло...
03.01.2011 20:18
Тук пускам един традиционен словенски танц - http://www.youtube.com/watch?v=RwqiJXm3Ivo
Нищо против словенците, даже като държава са ми любими в Европа, но този танц е просто смешен в сравнение с нашите.

Колкото повече проучвам фолклора на съседните ни страни осъзнавам, какво богатство ние държим в ръцете си.

Пазете го, размножавайте го!
цитирай
7. zelas - Ето една популярна песен от Косово с ...
03.01.2011 21:07
Ето една популярна песен от Косово с автентично звучене - http://www.youtube.com/watch?v=tecQs5ria0c
Усещането е на българска македонска песен, но все пак е нещо.
цитирай
8. vilikal - Здравей, виночерпецо, поздрави за ...
03.01.2011 21:39
Здравей, виночерпецо,
поздрави за поста, намаза ми душата. Не с музика и танци, а връщайки се на предния ти пост, и захождайки отново към развиването на фолклора ни в древноста, освен за забавление и разтуха, и като ритмо и дихателна основа на бойната подготовка в неравноделните/основно/ и безмензорни мелодии, то гледайки анемичното им хоро, ясно си представих нашите и сръбските войни на бойното поле и се напуках от смях. Както и са се пукали от смях и дедите ни, като им се е налагало да воюват със сърбите.
Първата песен да не е от Нишкия край, че хич не е лоша, а и бие на наша - и текст и мелодика. Опростена, но все пак...
цитирай
9. zelas - Ей, Вили, ама и ти си че един! Сега ще ...
03.01.2011 21:47
Ей, Вили, ама и ти си един! Сега ще наизскачат четниците!
Аз гледах по-дипломатично да развия темата и за това хорцето го сложих за последно, че то си е наистина за смях.

А тази кавалчица на второто и то ...

Но песента е хубава, да, и тази в предишния ми коментар си струва, но както каза, все бият на нашенски.

Па може и това да е причината да нямат запазен собствен автентичен фолклор. Просто го нямат в такава степен като при нас.
Или много са се цивилизовали или поевропейчали.
цитирай
10. audan - Колото
03.01.2011 22:17
9. zelas -
...
Аз гледах по-дипломатично да развия темата и за това хорцето го сложих за последно, че то си е наистина за смях.
Колото/Колелото си е добро, пък! :)

То е влашко. Сиреч "скромно", "срамежливо", "без резки и широки движения". Изобщо колото е като власите.

забележете - почва много бавно и внимателно и постепенно засилва темпото. Това ми напомня на тези коледари от Ямбол.
http://www.vbox7.com/play:9fbfc743

А какво е общото ли? Ето коментара на една "Веща в Занаята"
"Невероятно е просто...

Енергията започва да се качва не от тоновете на Втората Октава (балансиращата), а още от Първата, Низходящата...

Започва гъделчикане по стъпалата, където е Патала Чакра, преминава в мравучкане и се издига по краката в колената, където е Талатала Чакра и стига до върха - там, където е Атала Чакра.

След това те полазват тръпки по цялото тяло нагоре, активира всички чакри във Втората Октава и се взривява през Сахасрара...

На това просто му се вика Екстаз...

А като прибавиш и начина на самия танц просто магията е във вихъра си...

Потропването с краката е гонене на зловредни духове и аквитиране на кръвообращението, и енергетиката в стъпалата...Самото подрусване и кършене на тялото е прекрасно преразпределение на енергията във всички чакри.."


Е, от кръста нагоре власите в клипа са "дървени", но нима ирландците да не са? :)))
цитирай
11. vilikal - Виж, наистина не исках толкова г...
03.01.2011 22:37
Виж, наистина не исках толкова грубо, но не се сдържах. Не съм краен шовинист или националист, както и не изпадам в униние за бъдещето на нацията ни, но от малък търся за себе си отговори на въпросите - Кой съм?, От къде съм?, Какъв съм?, Защо съм? и опознавайки дедите ни, чиято кръв тече във вените ми, не намирам причини да не се чувствам горд и да не вдигна летвата, за себе си и собствените си постижения, за да развия и дообогатя "генетичния материал", който предавам нататък, без право на връщане и рекламации. Горд не от това което са били дедите ми, а от това, което съм, защото те живеят в мен. Носим познание, което е необяснимо за обикновените емпирици и нАучни труженици, но те не си дават сметка, че еволюцията, въпреки или поради Дарвин, е факт и генома се развива постоянно, сега, вчера, преди хиляда години. Качвам се за първи път на кон и .. яздя. Без падане и правя осморки. Почвам работа с енергии и от раз постигам, а и не само аз, цялата група, неща, които на всеки "неавтохтонен" американец, биха отнели /по информация от инструктори/ не по-малко от 10-18 месеца. Музиката, като едно от основно практикуваните и неунищожими изкуства / поради явно нематериалния си характер/, както и танците, поради същите причини, зафиксират трайно във времето духовното ниво на даден народ и пътя извървян. А пътя е дълъг. Древните и мъдри народи ценят поезията и музиката, повече от материалните "стимули", които са на върха на ценностната пирамида в съвременното общество.
Скоро четох един викингски роман, писан от виден техен историк - Червения змей. Препоръчвам, но не само защото е приятно написан и достоверен, но разгледан през призмата на древното тракийско присъствие в района - Кимерийците, започват да се задават доста въпроси, които получявят из ключително лесно, смислени отговори. Включително относно стойноста на поезията и музиката. Един истински войн е трябвалро да бъде и умел поет, а ако е и пеел, то е получавал славата на Один.
цитирай
12. vilikal - До Аudan
03.01.2011 22:49
На косъм бях да сравня това полюшващо движение на кръстосани крака в колото, с любимия елемент на Майкъл Флетли от ирландската джига. Разлика няма. Струва ми се копирано и привнесено в танца от съседите, защото много им е допаднало шоуто Lord of the dance. Гледал съм достатъчно ирландски танци - доста популярен елемент е. Определено, това движение не звучи балканско, още по-малко сръбско, влашко или каквото и да е съседско. Това, че ирландците са ни братовчеди, не ми дава основание да приема толкова драматичен цитат.
Би трябвало да съм вещ в келтското наследство у нас - пра-баба ми е родом от с.Арковна - предполагаема столица на келтското царство на балканите:)))))))))))
Поздрави и...
се пазете от зли помисли.
цитирай
13. zelas - Кой съм?, От къде съм?, Какъв съм?, ...
04.01.2011 00:01
vilikal написа:
Кой съм?, От къде съм?, Какъв съм?, Защо съм? и опознавайки дедите ни, чиято кръв тече във вените ми, не намирам причини да не се чувствам горд и да не вдигна летвата, за себе си и собствените си постижения, за да развия и дообогатя "генетичния материал", който предавам нататък, без право на връщане и рекламации. Горд не от това което са били дедите ми, а от това, което съм, защото те живеят в мен.


Ей Вили, много силен коментар си написал, личи си, че от сърце. Хубаво стана, че те бъзикнах! Като каза за коня, се сетих когато заведох голямата дъщеря да язди за ПЪРВИ път. Събра им очите на ингилизи и неингилизи, инструктора ме пита колко често язди през седмицата.

Поздрави
цитирай
14. zelas - Потропването с краката е гонене на ...
04.01.2011 00:05
audan написа:
Потропването с краката е гонене на зловредни духове и аквитиране на кръвообращението, и енергетиката в стъпалата...Самото подрусване и кършене на тялото е прекрасно преразпределение на енергията във всички чакри.."


Е, от кръста нагоре власите в клипа са "дървени", но нима ирландците да не са? :)))


Така е, всяко хоро е по-добре от никакво хоро и особено това че хората се държат за ръце и вибрират с една вълна. Но примера дадох за илюстриране на факта, че извора на балканския фолклор е била и е България, където водата е най-бистра и най-бързо тече.
цитирай
15. vilikal - Потропването с краката е гонене на ...
04.01.2011 15:31
zelas написа:
audan написа:
Потропването с краката е гонене на зловредни духове и аквитиране на кръвообращението, и енергетиката в стъпалата...Самото подрусване и кършене на тялото е прекрасно преразпределение на енергията във всички чакри.."


Е, от кръста нагоре власите в клипа са "дървени", но нима ирландците да не са? :)))


Така е, всяко хоро е по-добре от никакво хоро и особено това че хората се държат за ръце и вибрират с една вълна. Но примера дадох за илюстриране на факта, че извора на балканския фолклор е била и е България, където водата е най-бистра и най-бързо тече.


Еее, бате Гойко, не съм съгласен с извора. Всеки народ си има собствен фолклор, но само старите и богати духом народи имат зашеметяващ фолклор. Това си е култура на бита, потребност и възможност да се самоизразяваш. Говорим за фолклор, не за мас-култура и шоубизнес.
цитирай
16. vilikal - Кой съм?, От къде съм?, Какъв съм?, ...
04.01.2011 15:43
zelas написа:
vilikal написа:
Кой съм?, От къде съм?, Какъв съм?, Защо съм? и опознавайки дедите ни, чиято кръв тече във вените ми, не намирам причини да не се чувствам горд и да не вдигна летвата, за себе си и собствените си постижения, за да развия и дообогатя "генетичния материал", който предавам нататък, без право на връщане и рекламации. Горд не от това което са били дедите ми, а от това, което съм, защото те живеят в мен.


Ей Вили, много силен коментар си написал, личи си, че от сърце. Хубаво стана, че те бъзикнах! Като каза за коня, се сетих когато заведох голямата дъщеря да язди за ПЪРВИ път. Събра им очите на ингилизи и неингилизи, инструктора ме пита колко често язди през седмицата.

Поздрави


А за колко знания и умения даже и не подозираме, че носим.
цитирай
17. zelas - А за колко знания и умения даже и не ...
04.01.2011 16:52
vilikal написа:
А за колко знания и умения даже и не подозираме, че носим.


Не подозираме, че Светлината ни гледа и чака да я погледнем обратно. Щото в момента сме се впулили в бездната!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zelas
Категория: Други
Прочетен: 5784683
Постинги: 820
Коментари: 7388
Гласове: 4981
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031